“Tuolta ne tulevat poneillansa, pienillä ihanilla poneillansa…” Laulun pätkä, jonka lähes jokainen partiolainen on joskus kuullut. Kyseessä on tietenkin klassinen ponileikki, joka kuuluu monen lippukunnan leikkivarastoon. Myös esimerkiksi laurentsia ja lipunryöstö saattavat kuulua monen lippukunnan vakioleikkeihin, eikä ihme sillä nämä leikit ovat monella tapaa hyviä ja toimivia leikkejä. Joskus saattaa kuitenkin tulla tunne, että haluaisi kokeilla aivan uutta leikkiä, kenties jotakin jostain kauempaa.

Vastaukseksi uusien leikkien nälkään on tässä koottuna muutamia maistiaisia partioleikeistä ympäri maailmaa. Mikäli innostus herää voit ehdottaa esimerkiksi vartiosi kokouksen aloittamista tai päättämistä joillain näistä leikeistä. On myös mahdollista kokeilla valita esimerkiksi leirille leikkejä mahdollisimman monesta eri maasta.

Leikit on kerätty Suomen Partiolaiset ja Boyscouttrail.com sivustoilta.

Bivoe Ebuma (Kameron)

Leikki alkaa osallistujien jakamisella kahteen joukkueeseen. Joukkueet asettautuvat vastakkain keskiviivan molemmille puolille, noin kahden metrin päähän toisistaan. Joukkueet pyörittelevät palloa vuorotellen edes takaisin toisilleen. Pallon napatessaan joukkueen jäsenen tulee läpsäistä kädet yhteen ja tömistää kerran jalkojaan. Mikäli pallon nappaaja unohtaa tehdä tämän, saa vastustaja pisteen.

Nsikwi (Afrikka)

Leikki alkaa osallistujien jakamisella kahteen joukkueeseen. Joukkueet asettuvat istumaan noin kolmen metrin päähän toisistaan niin, että jokaisella on edessään vastajoukkueen pelaaja: Vastakkain istuvat pelaajat saavat pienen pallon, jota he vierittävät vuorotellen. Jokaisen pelaajan edessä on pullo: Tarkoituksena on kaataa vastustajan pullo palloa vierittämällä. Jos saa vastustajan pullon kaadettua, saa omalle joukkueelleen pisteen. Eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Riisipellon ylitys (Kiina)

Leikki alkaa osallistujien jakamisella kahteen joukkueeseen ja joukkueen sisällä vielä pareihin. Joukkueet muodostavat omat jononsa niin, että parin muodostavat leikkijät ovat vierekkäin jonossa. Leikinjohtajan huutaessa “riisi!” joukkueen ensimmäinen pari muodostaa kottikärryt niin, että toinen parista laittaa kädet maahan ja toinen ottaa hänen nilkoistaan kiinni. Parin tehtävänä on kisata mahdollisimman nopeasti “riisipellon” poikki “joelle”. Joen reunalla päästyään toinen parista kiipeää toisen reppuselkään ja näin hänet kannetaan joen yli. Kun pari on päässyt joen yli, vaihtavat he paikkoja ja suorittavat reitin takaisin toiseen suuntaan. Kun pari pääsee joukkueensa luokse, on seuraavan parin vuoro tehdä sama reissu. Se joukkue voittaa, jonka kaikki parit ovat ensimmäisenä suorittaneet tehtävän. Leikkijät voivat yhdessä päättää riisipellon ja joen pituuden ja käyttää alueiden rajaamisessa esimerkiksi narua.

Japanilainen hippa (Japani)

Perinteisen hipan sääntöjen mukaan valitaan ensin hippa, joka yrittää ottaa muita kiinni koskettamalla kädellä. Kun hippa saa jonkun kiinni, täytyy kiinniotetun laittaa toinen kätensä siihen kohtaan, mihin hippa kosketti. Jos esimerkiksi hippa kosketti leikkijää olkapäähän, tulee leikkijän laittaa käsi olkapäälle: Kyseisestä leikkijästä tulee hippa ja hänen täytyy alkaa jahdata muita ja pitää käsi olkapäällä siihen asti, kunnes hän on saanut uuden leikkijän kiinni.